Nie masz szybkiego internetu? Zgłoś zapotrzebowanie na internet.gov.pl

Czym jest SIDUSIS?

System Informacyjny o Dostępie do Usług Stacjonarnego Internetu Szerokopasmowego (SIDUSIS) ułatwia mieszkańcom Polski dostęp do usług Internetu szerokopasmowego. Dostawcom tego rodzaju usług umożliwia dopasowanie planów rozbudowy sieci do realnych potrzeb mieszkańców. System jest bazą danych, która gromadzi informacje o dostępności usług Internetu stacjonarnego na podstawie zgłoszeń od obywateli oraz usługodawców internetowych.

System informacyjny, zawierający dane o dostępie do usług stacjonarnego internetu szerokopasmowego, jest sukcesywnie aktualizowany. Od 1 grudnia 2022 r. zgłoszono możliwość świadczenia usługi dostępu do internetu w ponad 6,7 miliona punktów adresowych w Polsce, natomiast od 1 stycznia br. przyjęto prawie 2800 zgłoszeń obywateli o zapotrzebowaniu na internet. Każdy z nas może sprawdzić, czy dany punkt adresowy jest w zasięgu internetu szerokopasmowego
i zweryfikować poprawność przedstawionych w systemie danych.

Na stronie https://internet.gov.pl/ możesz:

  1. Sprawdzić dostępność usług
  2. Zgłosić potrzebę zapewnienia dostępu do internetu
  3. Zgłosić pustostan

Każdy z nas może zweryfikować dane, które zostały wprowadzone do systemu informacyjnego. Już teraz obywatele sygnalizują, że np. system pokazuje punkt jako tzw. białą plamę, tymczasem w danym punkcie adresowym usługi szerokopasmowego dostępu do internetu są dostępne. Bywa też, że operator deklaruje zasięg rzeczywisty, jednak po sprawdzeniu okazuje się on teoretyczny lub parametry usług nie odpowiadają tym zadeklarowanym w systemie.

Jeśli w danym punkcie adresowym nie ma dostępu do sieci, możesz zgłosić zapotrzebowanie na stronie internet.gov.pl. Doświadczenie pokazuje, że operatorzy szybko reagują na podobne sygnały od obywateli i w rekordowym czasie (nawet
w ciągu godziny od zgłoszenia) kontaktują się z nimi, przedstawiając swoje oferty.

Jak to zrobić?

  1. Wejdź na stronę https://internet.gov.pl/
  2. Zaloguj się przez Profil Zaufany lub przy pomocy dowodu elektronicznego z warstwą elektroniczną
  3. Zgłoś zapotrzebowanie i weryfikuj prawdziwość danych!

Instytut Łączności - Państwowy Instytut Łączności, który odpowiada za prowadzenie systemu, także weryfikuje prawidłowość danych kontaktowych operatorów i sprawdza, czy parametry usług, które zostały zaraportowane, są tożsame z tymi, które widnieją na stronie internetowej danego operatora.

KRPM przypomina o obowiązku zgłoszeń

Przekazywanie danych do systemu i ich aktualizacja w określonych terminach jest obowiązkiem wynikającym z ustawy
o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych. Do tej pory formularz w systemie wypełniło ponad tysiąc przedsiębiorców telekomunikacyjnych, a większość z nich (951) przekazało dane o zasięgach. 156 podmiotów poinformowało, że nie świadczy usług dostępu do internetu.

Inwestycja w rozwój infrastruktury szerokopasmowej!

Jeżeli chcemy budować gospodarkę opartą na szybkich sieciach szerokopasmowych należy to zmienić – telekomunikacja powinna być dostępna wszędzie. Dotychczas korzystaliśmy ze środków Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Jego kontynuacją jest program FERC – Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027, w ramach którego na wsparcie naszych działań przeznaczono 800 mln zł. Dzięki tym środkom oraz we współpracy z inwestorami telekomunikacyjnymi, umożliwimy dostęp do bardzo szybkiego internetu w ponad 700 tys. miejscach określanych jako białe plamy.